Uitgangspunten van het onderzoek – Sebastiaan Hensen

Tijdens mijn onderzoek binnen Jong Beginnen wil ik een nieuwe installatie ontwikkelen. Op het moment weet ik nog niet exact hoe deze er uit komt te zien. Wel heb ik een aantal specifieke punten waar ik me als maker in wil ontwikkelen. Dit zijn:

Vormgeving

In mijn werk maak ik gebruik van een grafische, gestileerde stijl. Deze stijl komt onder andere terug in mijn vorige installatie, ‘De Wondertafel’ ( zie het voorbeeld hierboven). Tijdens het ontwikkelen van de nieuwe installatie wil ik deze stijl verder ontwikkelen.

Bij dit deel van het onderzoek richt ik me op 2 specifieke elementen, dit zijn:

Wat gebeurt er als ik kleur toe voeg aan de spelwereld?
In de huidige stijl zijn alle objecten zwart / wit. Dit wil ik zoveel mogelijk zo laten bij de nieuwe installatie. Waar ik echter ruimte zie voor kleur is in de achtergronden. Ik wil onderzoeken wat het effect is wanneer ik mijn karakters in een gekleurde wereld plaats. Welke kleuren werken wel en welke juist niet in combinatie met deze vormgeving?

Hoe voeg ik iets meer detail toe?
De stijl die ik nu gebruik is voor het grootste deel gebaseerd op het klassieke schimmenspel. De vormen bestaan voor het grootste deel uit één vlak. Wel heb ik al voorzichtig geprobeerd bij sommige karakters meer detail toe te voegen ( zie bijvoorbeeld de vlinder in ‘De Wondertafel’).

Vlinder.png

Tijdens het onderzoek wil ik dit ook doen voor nieuwe karakters die ik ontwerp voor de spelwereld. Een van de redenen dat ik dit wil doen is om ze meer expressie mee te geven. Daarnaast lijkt het me interessant om te kijken hoe ver ik kan gaan in het toevoegen van details zonder dat de eenvoud van de oorspronkelijke stijl verloren gaat.

Scenografie / Opbouw

Bij De Wondertafel bevond de spelwereld zich volledig in de digitale wereld. Voor de nieuwe installatie wil ik een ruimte ontwerpen waarin ik de digitale en de fysieke wereld in elkaar laat overvloeien. Het decor / de voorwerpen in de ruimte vormen als het ware een geheel met de animatiewereld.

Voor dit deel van mijn onderzoek wil ik me naast het ruimtelijk ontwerp ook focussen op de opbouw van de ervaring. Bij mijn vorige installatie kon het publiek in en uit lopen en was er niet echt een spanningsboog. Het lijkt me daarom erg interessant om bij deze installatie deze wel toe te voegen.

Ik denk hierbij niet per se aan een verhaal. In plaats daarvan wil ik me meer richten op het doseren van de ervaring. Wanneer het publiek de ruimte binnen komt is deze nog vrij rustig en stil. Na verloop van tijd zal de spelwereld steeds meer tot leven komen door de interactie met het publiek.

Techniek / Interactie

Dit onderdeel vloeit voort uit de behoefte meer in de fysieke ruimte te werken. De interactie bij De Wondertafel speelde zich voor het grootste deel af op een plat vlak ( zie voorbeeldvideo). Voor de nieuwe installatie wil ik meer naar een driedimensionale ruimte toe die het publiek kan ontdekken.

Ook wil ik een techniek vinden waarmee ik de fysieke wereld kan laten interacteren met de animatiewereld. Een van de tools die ik hiervoor in ieder geval wil onderzoeken is Arduino. Dit is een apparaatje dat informatie van sensoren doorstuurt naar een computer. Je kunt hiermee de meest uiteenlopende informatie meten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan beweging, licht of temperatuur.

Bron
Originele publicatiedatum: 22 oktober 2018

2018-12-03T12:27:11+00:00