Interdisciplinair Theater voor de Allerkleinsten
Publicatie bij De Nieuwe Toneelbibliotheek
Anne-Beth Schuurmans onderteunt sinds 2020 de artistiek leider van 2turvenhoog Ingrid Wolff, inhoudelijk en organisatiebreed. Schuurmans hoopt met deze publicatie, waar kunstenaars en andere auteurs uit binnen- en buitenland aan hebben bijgedragen, inzicht te geven in het in Nederland nog relatief weinig bekende genre ‘theater voor de allerkleinsten’.
Kijk hier voor de bibliografische details en andere uitgaven uit de reeks van De Nieuwe Toneelbilbiotheek.
Jong Publiek Prijs
Het afgelopen jaar won Anne-Beth Schuurmans (CiesQueezz) de Jong Publiek Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht.
Anne-Beth Schuurmans noemt de jury ‘van grote waarde voor de jeugddans in Nederland en daarbuiten’. De jury bewondert de gedrevenheid waarmee de choreografe zich blijvend focust op de doelgroep van de allerjongste bezoekers en prijst de manier waarop ze tijdens haar voorstellingen een mini-universum weet te creëren, waar de kinderen actief onderdeel van uitmaken.
'De jury is van grote waarde voor de jeugddans in Nederland en daarbuiten.'- Anne-Beth Schuurmans
Biografie
Na jaren zelf gedanst te hebben, is Anne-Beth uitgegroeid tot initiator en maker van interdisciplinaire, internationale voorstellingen en projecten zoals bijvoorbeeld het landschapsfestival PAL in Italië. Haar werk richt zich op de beleving van beweging, geluid, beeld en materiaal, voor iedereen vanaf twee jaar. De essentie van haar werk is vrije ruimte creëren om te onderzoeken en elkaar te ontmoeten zonder gesproken woord, maar met aandacht voor kleine eenvoudige bewegingen tot complexe verplaatsingen door de ruimte. De gebeurtenis (de voorstelling) vindt plaats in een speciaal vormgegeven ruimte, vaak een informele en open situatie, waardoor ook het publiek onderdeel wordt van de wereld waarin de belevenis tot stand komt. Zo speelt ze met de rolverdeling tussen performers en publiek en bevraagt ieders intrinsieke beweegredenen middels handelingen en acties. Zo kan de rol van performer en toeschouwer vervagen gedurende de voorstelling, waardoor elke aanwezige zichzelf steeds meer kan laten betrekken bij de ervaring.