Bezoek Villier-Le-Bel, maart 2022
Uitwisseling
Tijdens deze Erasmus-uitwisseling hebben we een bezoek gebracht aan Premieres Rencontres 2022 waarin we meerdere conferences hebben meegemaakt. Daarnaast werden er workshops georganiseerd voor de verschillende deelnemers om met elkaar in gesprek te gaan over de omgeving van het jonge kind in de verschillende landen. Tijdens de laatste workshop was het doel om met elkaar de reflecties van de verschillende teams en landen bij elkaar te brengen.
Dit maakte het mogelijk om te beseffen hoe complementair de modellen zijn. Het ligt voor de hand dat in bepaalde landen vooruitgang en/of pedagogische vernieuwingen rond de artistieke aanwezigheid in situ al ruim van tevoren in gang zijn gezet, maar dat de uitvoering daarvan nog steeds op eigen initiatief (Nederland) is.
In Schotland bijvoorbeeld wordt de pedagogiek van professionals verzekerd door een zeer nauwkeurig kader dat wordt gegeven door een gids van de nationale overheid. Dit maakt het mogelijk om de aanwezigheid van vroegschoolse kunsteducatie in alle structuren te verzekeren, maar binnen een geïnstitutionaliseerd kader.
In Frankrijk wordt de visie van de artistieke praktijk sterk bepaald door de professionals en door hun initiatief, maar met een aantal brede middelen die zijn toegestaan door de culturele uitzondering die wordt erkend op de schaal van de staat. Er zijn echter ongelijkheden tussen de structuren vanwege de algemene oriëntatie van de structuren, die meer gericht zijn op gezondheids- en sociale kwesties dan op kunst. Dit laatste onderdeel blijft een meer optionele tijd, ondanks een grote beschikbare toegang tot praktijken en middelen.
Lees meer over Erasmus+
Ga naar de projectpagina Erasmus+