Internationaal
Rapport Arts & Early Childhood
Rapport Arts & Early Childhood
Nieuwsflits
meerturvenhoog: ons programma voor professionals
meerturvenhoog: ons programma voor professionals
Nieuwsflits
meerturvenhoog: our program for professionals
meerturvenhoog: our program for professionals
Nieuwsflits | Festival | CARAVAN | Platform | Jong beginnen

meerturvenhoog: ons programma voor professionals

Professionals 2turvenhoog festival 2025

Professionals programma

Belangrijk onderdeel van 2turvenhoog festival is het professionals programma. Van maandag 14 tot en met vrijdag 18 april nodigen we makers, programmeurs, beleidsmakers en andere professionals in de cultuur-, onderwijs- en welzijnssector uit voor rondetafelgesprekken, lezingen en presentaties tijdens het festival in Almere.

Hieronder vind je meer informatie over het professionals programma. 

Over meerturvenhoog

Datum: 14-18 april 2025
Locatie: Kunstlinie en wijken van Almere
Thema: Culturele Gezondheid

MEERTURVENHOOG tijdens het 2turvenhoog festival (14-18 april 2025) is een verdiepingsprogramma rond het begrip culturele gezondheid, waarbij kunst centraal staat in de vroege ontwikkeling van kinderen. De visie van 2turvenhoog op culturele gezondheid is geworteld in het idee dat kunst een fundamenteel recht is voor elk kind, een recht dat niet wacht tot ze "volwassen" of "ontvankelijk" zijn, maar dat hen vanaf hun geboorte als geheel mens omarmt. Kunst is geen doel op zich, maar een ervaring die kinderen helpt om zichzelf te ontdekken, te verbinden en te groeien in hun eigen ritme.

Het festival biedt een platform voor samenwerking, reflectie en uitwisseling van ervaringen tussen kunstenaars, pedagogisch medewerkers, onderwijzers, zorgprofessionals en andere betrokkenen. Hier komt kunst samen met de dagelijkse realiteit van het leven van jonge kinderen, waarbij de artistieke ervaring een organisch onderdeel is van hun ontwikkeling. Het programma is erop gericht om dieper in te gaan op de waarde van kunst, iets dat 'doet' en als iets dat is: een waardevolle aanwezigheid in de levenservaring van kinderen.

Wil je tijdens het festival voorstellingen bezoeken? Via de website van de Kunstlinie kun je met korting kaarten kopen. Mail naar publiciteit@2turvenhoog.nl voor een kortingscode.

Programmaoverzicht 14-18 april 2025

ma 14- wo 16 april: Masterclasses Goele van Dijck
Goele van Dijck, artistiek leider van dansgezelschap Nat Gras, biedt masterclasses voor makers die zich willen verdiepen in het ontwikkelen van kunst voor een jong publiek (2,5 - 4 jaar). De masterclasses behandelen zintuiglijkheid, interactie en associatieve samenhang in kunst, met praktische inspiratie vanuit de materialen en het decor van de voorstelling MuurtjeMuurtje.

di 15 april: Proeftuin Reflectie
Een dag van reflectie waarin verschillende Proeftuin-onderdelen van 2turvenhoog aan bod komen. Podiumkunstenaars Keren Levi, Mees Borgman, Diele Daalman en Rebecca Wijnruit (DT DaalRuit) en Rachel Schuit delen hun inzichten vanuit hun onderzoeksproces in relatie tot jonge kinderen. Dit biedt andere kunstenaars de mogelijkheid om artistieke praktijken te observeren.

wo 16 april: Culturele Gezondheid met de Stad als Podium
In dit programma worden praktijkvoorbeelden gepresenteerd van wijkgerichte kunstprojecten van 2turvenhoog. Bijvoorbeeld het project Jong Beginnen (voor 2,5 - 4 jaar), dat kunstontmoetingen organiseert in voorscholen, en De Speelcafés van mijn Stad (0-3 jaar), waarin kunst wordt geïntegreerd in buurthuizen voor jonge kinderen en hun ouders.

do 17 april: Plenair Gesprek & CARAVAN Project
Er wordt een plenaire dialoog gehouden over culturele gezondheid en strategieën om cultureel en artistiek ontvangen doorgang te geven, waarbij professionals uit diverse disciplines hun ervaringen delen. Dit biedt ruimte om na te denken over hoe kunst van bij de geboorte als een integraal onderdeel van het kind kan worden beschouwd.

vr 18 april: Makersgesprek
Een afsluitend makersgesprek waarin de deelnemers hun ervaringen en inzichten uitwisselen en reflecteren op de impact van kunst in de vroege kinderjaren.

Voor wie is meerturvenhoog bedoeld?

Dit programma is bedoeld voor professionals die werkzaam zijn in diverse sectoren zoals de kunsten, welzijn, onderwijs en cultuur. Het biedt ook waardevolle inzichten voor kunstenaars die zich willen verdiepen in de rol van kunst in de vroege kindertijd, en voor iedereen die geïnteresseerd is in de bevordering van culturele gezondheid in hun professionele context.

2turvenhoog beschouwt kunst als een levende ervaring die een essentiële rol speelt in de vroege ontwikkeling van kinderen. Kunst vormt een plek voor het ervaren van schoonheid, ontmoeting en ontdekking. Het festival en de programma’s Jong Beginnen en Mijn Stad bieden een platform om kunstenaars en hun artistieke praktijken in verbinding te brengen met de dagelijkse realiteit van jonge kinderen en hun begeleiders. We creëren ruimte voor samenwerking, reflectie en vernieuwing, en zorgen ervoor dat kunst niet alleen een kans biedt om te leren, maar ook om te voelen, te beleven en te zijn.

2turvenhoog: Kunst als essentiële waarde voor ons publiek

2turvenhoog heeft een zorgvuldige benadering van kunst en cultuur. Wij werken met een kwetsbaar publiek: jonge kinderen en de volwassenen die hen begeleiden. In alles wat we doen, hebben we oog voor hun kwetsbaarheid en de impact die kunst op hun ontwikkeling kan hebben.

Wij geloven dat kunst een essentieel recht is voor ieder kind, ongeacht leeftijd of achtergrond. Kunst is geen middel of instrument, maar een intrinsieke waarde die kinderen uitnodigt tot expressie, communicatie en beleving. Het draagt bij aan hun emotionele en sociale ontwikkeling, niet als iets dat hen "moet helpen", maar als iets dat hen volledig in hun menselijkheid omarmt. Kunst is een ervaring, een ontmoeting die hen verder helpt in het ontdekken van hun eigen mogelijkheden en de wereld om hen heen. Kinderen worden niet geboren als een wezen in wording, maar als een volledig mens dat vanaf hun eerste ademhaling recht heeft op cultuur en kunst.

Kernwaarden van 2turvenhoog:

  • Het recht van ieder kind om cultureel en artistiek te worden ontvangen.
  • De kunstenaar als centraal figuur, met ruimte voor zowel autonomie als samenwerking.

  • Het belang van interdisciplinair werken en samenwerking tussen diverse sectoren.

  • Kwaliteit in zowel artistieke als pedagogische benadering.

  • Het creëren van een langdurige impact door kunst te integreren in de dagelijkse leefomgeving van kinderen.

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van al onze activiteiten en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!